Zakres specjalizacji

Trudności w bliskich relacjach

W czasie pierwszych sesji z parami, z którymi pracuję, bardzo często słyszę następujące wypowiedzi: „sama nie wie, czego chce”, „po prostu nie umiemy się dogadać”, „mąż mnie nie słucha” lub „on mnie nie rozumie”. Wypowiedzi te są bardzo powszechne w relacjach bliskich sobie osób, zwłaszcza małżeństw i par tworzących związki partnerskie. I choć z reguły wypowiadają je w moim gabinecie pary stojące na krawędzi rozwodu, patrzące na siebie i swoją relację jak na coś niezwykle zawiłego, praktycznie bez nadziei na poprawę, to prawda jest taka, że w istocie ich problemy wynikają bardzo często… ze sposobu w jaki osoby te komunikują się ze sobą.

W pracy i wśród znajomych nie mają problemów w relacjach, w porozumiewaniu się. Kiedy jednak przychodzi do wyrażania swojemu partnerowi potrzeb, uczuć, czy myśli, idzie im tak źle, że partner ma naprawdę nie lada wyzwanie aby zrozumieć, co druga strona chciała mu przekazać. I tak jedni gubią swojego partnera w szczegółach, często zbaczając z głównego tematu. Inni z kolei mówią tak lakonicznie, że ledwie dotykają sedna sprawy. Zadziwiające jest to, że i w jednym i w drugim przypadku osoby te zazwyczaj przekonane są, że wyraziły się jasno i że partner powinien był je zrozumieć. Kiedy ich nie rozumie, wpadają w złość, czują się sfrustrowane i rozczarowane. Nie widzą tego, że same przyczyniają się do problemu… a bardzo często szybko przechodzą do oskarżania partnera o tępotę i ograniczenie.

Oto przykład, który doskonale ilustruje problem komunikacji w bliskich związkach. Julia i Tomek są małżeństwem od czterech lat.

Julia: Już dawno nie wyjeżdżaliśmy na wakacje nad morze.
Tomek: To dlatego, że góry są dużo bardziej interesujące.
Julia: (ze złością) Ty nigdy nie chcesz jechać tam, gdzie ja chcę!

W tym przykładzie Julia nie powiedziała wprost, że chciałaby pojechać nad morze. Swoją prośbę wyraziła w postaci ogólnego stwierdzenia. Tomek potraktował tę wypowiedź dosłownie, jako stwierdzenie faktu. To rozzłościło Julię, a swoje uczucie żalu, niezrozumienia, złości wyraziła w postaci uogólnionej pretensji („Ty nigdy…”).

Co sprawiło, że Julia nie powiedziała wprost tego, czego pragnie? Dlaczego na wypowiedź męża zareagowała wybuchem złości? Co sprawiło, że Tomek postanowił nie odnosić się do ukrytej w pytaniu prośby żony?

Postawa obronna

Jedną z ważnych przeszkód na drodze do wyrażania się wprost jest przyjmowanie postawy obronnej. Jak to działa? Postawa obronna pojawia się wtedy, kiedy obawiamy się odmowy lub upokorzenia ze strony partnera. Im bardziej boimy się, że druga strona zareaguje dezaprobatą na naszą prośbę lub opinię, tym bardziej prawdopodobne jest, że przyjmiemy postawę obronną.

Julia obawiała się, że mąż odmówi jej prośbie o wakacje nad morzem. Wypowiedziała ją więc w postaci ogólnego stwierdzenia. Zamiast powiedzieć wprost, czego pragnie, wyraziła jedynie swoje uczucie przykrości, związane z tym że „już dawno nie byli nad morzem”. Tomek odebrał wypowiedź Julii jako pewną pretensję, jako zarzut, że nie zapewnia żonie udanych wakacji, że nie sprawdza się jako mąż. Zaczął się więc bronić stwierdzając, że „góry są dużo bardziej interesujące”. Po tej wypowiedzi Tomka, Julia poczuła się niezrozumiana, upokorzona, zła na to, że męża nie obchodzą jej potrzeby i odcięła się pretensjami. Ten przykład pokazuje, że problemem w relacji Julii i Tomka jest nie to, co mówią, lecz to, czego nie mówią. Nie mogą się porozumieć, ponieważ każde z nich, z obawy przed reakcją drugiej osoby, zatrzymuje część informacji dla siebie. To znowu sprawia, że jego wypowiedzi są błędnie interpretowane, a niemiłe reakcje partnera i tak się pojawiają.

A oto kolejny przykład. Ania i Michał – małżeństwo z 6 letnim doświadczeniem:

Ania: Twoja siostra nadmieniła mi dzisiaj, że w przyszły weekend chce porozmawiać o chrzcinach Zosi.
Michał: (Urażony) Z tobą?
Ania: (Z irytacją) Przecież ci mówię! (Co w tym takiego dziwnego? A dlaczego by nie ze mną?)
Michał: Jak to tylko z tobą?! (Myśląc: beze mnie?)
Ania: Widocznie ma do mnie zaufanie (Czy on uważa, że nie można mnie poważnie rozważać na kandydatkę na matkę chrzestną? Czegoś mi brakuje? Jestem jakaś gorsza?)
Michał: No to idź, powodzenia! (Mam nadzieję, że ci się to kiedyś odbije na skórze)
Ania: (Z goryczą) Nie dziękuję! (On nie chce się spotkać z siostrą, bo ta przekazała prośbę przeze mnie)

Przyjrzyjmy się bliżej tej rozmowie i temu, co stoi za wypowiedziami małżonków.

Ania bardzo się ucieszyła, że to właśnie do niej w pierwszym rzędzie skierowała się siostra Michała. Do tej pory bowiem Ania uważała, że rodzina Michała nie traktuje jej jak członka rodziny. Bolało ją, że szwagierka nigdy nie była względem niej tak otwarta, jak w stosunku do Michała. Z drugiej strony Ania obawiała się, że Michał źle odbierze fakt, że jego siostra z prośbą o chrzciny skierowała się do niej, a nie do niego. Całą więc rozmowę zainicjowała w sposób zachowawczy, ukrywając jej zasadniczą treść. W konsekwencji Michał błędnie zinterpretował wypowiedź Ani. Pomyślał, że Ania chwali się, że to ją, a nie jego, siostra poprosiła o bycie rodzicem chrzestnym. Poczuł się urażony.

Błędy poznawcze

Michał popełnił jeden z bardzo częstych błędów w myśleniu – tzw. błąd poznawczy. Wyciągnął pochopne, fałszywe wnioski, których nie wyjaśnił z żoną. Zamiast zapytać, czy prośba była skierowana do nich obojga, wywnioskował błędnie, że jego siostra złożyła prośbę tylko Ani („Z tobą?”). Chwilę później to Ania wpadła w pułapkę błędu poznawczego – bardzo powszechnego w niesatysfakcjonujących związkach – założyła, że za postępowaniem Michała kryją się niskie motywy. Wypowiedź Michała odczytała, jako niewiarę w nią, w jej inteligencję, mądrość i dobroć. Nie zauważyła, że Michał bardzo się zdziwił, że został pominięty przez własną siostrę jako kandydat na ojca chrzestnego. Jego wypowiedź Ania zinterpretowała więc jako atak i na ten atak odpowiedziała złością („Przecież ci mówię!”). Michał, wciąż przekonany, że zaproszenie do bycia rodzicem chrzestnym nie dotyczyło jego, odbiera wypowiedź Ani jako drwinę i mówi tylko sarkastycznie „powodzenia!”. Ania urywa w złości rozmowę nie przekazując ostatecznie Michałowi głównego przesłania tj., że Michała siostra chciała ich obojga poprosić w przyszłym tygodniu, żeby zostali rodzicami chrzestnymi jej dziecka. Postawy obronne Ani i Michała nie pozwoliły im jasno się wyrazić, a błędy poznawcze utrudniły odczytanie tego, co druga strona nieumiejętnie starała się przekazać.

Problemy z komunikacją w bliskich relacjach mają tendencję pogłębiania się z czasem. Wynika to z faktu, że przez lata, w osobach tworzących związki, gromadzi się duży ładunek emocjonalny, który zaburza komunikację. To samonakręcający się mechanizm, z którego parom bardzo trudno jest się samodzielnie wydostać. W takich sytuacjach niezbędna jest pomoc innej osoby (np. psychoterapeuty) – zewnętrznego obserwatora, który za pomocą specjalistycznego warsztatu pomoże odkryć i zmienić przyjmowane przez partnerów postawy obronne, błędy poznawcze, i wszystko to, co utrudnia im porozumienie.

 

Inne filmy

Wypalenie zawodowe

Przemęczenie, apatia, złość i irytacja na ludzi, niezadowolenie z siebie… Sprawdź, czy to nie WYPALENIE ZAWODOWE.

zobacz artykuł

Niskie poczucie własnej wartości

Ciągle czujesz się gorszy od innych? Stale pomniejszasz własną osobę i pozwalasz innym, by robili to samo?

zobacz artykuł

Terapia syndromu DDA

W tym artykule wyjaśnię czym jest syndrom DDA oraz na czym może polegać psychoterapia osób z tym syndromem.

zobacz artykuł

Trudności w pracy

Ludzie w pracy denerwują Cię, zadania są zbyt trudne, praca jest bez sensu? Posłuchaj z czego to może wynikać i co można z tym zrobić.

zobacz film

Trudne zadania

Wiele zawodowo aktywnych osób twierdzi, że bardzo często powierzane im zadania, są ich zdaniem zbyt trudne.

zobacz film

Relacje ze współpracownikami

Nie możesz porozumieć się z agresywnym, opryskliwym współpracownikiem?

zobacz film

Relacje z podwładnymi

Czasem czujesz się się słabszy od swoich podwładnych? Brakuje Ci siły, żeby im się przeciwstawić, wydać polecenie?

zobacz film

Praca bez sensu

Jesteś zirytowany, bo wydaje Ci się, że wykonujesz nudne zadania, które nikomu i niczemu nie służą?

zobacz film

Nerwica, lęk paniczny

Strach, duszności, kołatanie serca, potrzeba ucieczki, natrętne myśli? Posłuchaj i dowiedz się, co się z Tobą dzieje i jak możesz to pokonać.  

zobacz film
Pokaż zakres specjalizacji

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zobacz naszą politykę prywatności

W pełni respektujemy i szanujemy prawo do prywatności i ochrony danych osobowych odwiedzających nasz serwis internetowy. Niniejszy dokument określa zasady gromadzenia oraz postępowania z informacjami uzyskiwanymi w czasie realizacji usług.

POLITYKA COOKIES

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu www.maturitas.pl
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    1. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    2. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
    3. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    4. dostosowania treści reklamowych w formie graficznej (Reklamy displayowe) przy wykorzystaniu remarketingu Google Analytics
  5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  6. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
    1. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
    2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
    3. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
    4. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    5. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
    6. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Użytkownicy mogą zablokować usługę Analytics dla reklam displayowych oraz dostosowywać reklamy w sieci reklamowej Google w Menedżerze preferencji reklam. Można również pobrać program blokujący Google Analytics ze strony https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/
    7. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
    8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
    9. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

    Zamknij